Een reis door Frankrijk, gevolgd door een verblijf in de Languedoc-Roussillon.                    juni 2023

TERUGREIS

Zondag 25 juni.

Na een goede nacht begeven we ons naar de ontbijtruimte. Daar zijn meer mensen. Als vanouds is er van alles: diverse broodsoorten, kaas, plakjes ham, fruit, yoghurt en granen. Weg zijn de kleine plastic kuipjes, het zoete broodbeleg zit tegenwoordig in grote potten met lange lepels erin zodat je er zelf een portie uit kunt halen.

Het is al gauw 32'C. en de zon schijnt.
Vandaag gaan we naar Beaune. In vrijwel een rechte lijn noordwaarts. Dwars door Lyon, dat overigens geen problemen geeft.

Als we bij Villefranche sur Saone aankomen lijkt het ons leuk om een rustmoment in te lassen bij wat wij noemen 'de zwanen'. Dat is een groot recreatiegebied, een stukje achter het Ibis hotel, waar wij een keer een grote groep zwanen aantroffen. Er is daar ook een restaurant op een mooie plek aan het water. Maar vandaag is het er stervensdruk. Er blijkt een autoshow te zijn en omdat het ook nog zondag is zijn veel gezinnen hier naar toe gekomen. Parkeren is onmogelijk, auto's staan op de gekste plekken. Het lijkt ons beter maar door te rijden.

Na een paar kilometers op de snelweg te hebben gereden komt een aire in zicht en pauzeren we voor een sanitaire stop en koffie. De reis verloopt verder voorspoedig.

Dit keer hebben we een kamer geboekt bij een Campanile hotel. En de kamer ziet er goed uit. Met een breed bed, koffiespulletjes, een haarfohn en uiteraard een airco.

Het gebouw ligt tegen het platteland aan. Vanuit de kamer op de 1e etage zien we grasvelden en zonnebloemvelden. Die overigens nog net niet bloeien.
We rijden een rondje door de omgeving en doen een paar straten aan in het centrum van Beaune. Daar is het uitgestorven. De winkels zijn dicht. Ook dorpjes in de omgeving lijken doods.

De maaltijd bij Campanile valt wat tegen. Het vlees is weer te vet en deels zwart geroosterd. De groente is 1 tomaatje en een ½ uitje. Koud brood erbij. Plus frites, waarvan het portie van mij veel kleiner is dan dat van Herman. Om toch een eetgevoel te krijgen bestel ik twee nagerechten, een kaasplankje en een tiramisu.

Maandag 26 juni 2023.

Om 07:00 uur staan we op. Het ontbijt is heel goed, zelfs scrambled eggs erbij. Voor onderweg pikken we een banaantje mee.
We hebben ca. 690 km. voor de boeg. Eigenlijk hadden we gisteren wat verder moeten doorrijden zodat de afstanden beter verdeeld zouden zijn. Maar goed…we gaan ervoor.
Via Dijon, Nancy, Metz, kort stukje door Luxemburg, Luik, Maastricht, Eindhoven, Tilburg, Breda, Dordrecht en tenslotte Rotterdam. Dus 3 grensovergangen gepasseerd en alleen in Nederland 4 files.
Onderweg eten we een burgermaaltijd om op krachten te blijven.
Met ca. 900 foto's op mijn camera naderen we rond 19:00 uur onze woonplaats.
Totaal hebben wij tijdens deze vakantie 3866 km gereden.

De hotelovernachtingen hebben wij als prettig ervaren.
Budget hotels hebben:
    - Alle voorzieningen die je nodig hebt voor een overnachting.
    - Vaak is het ontbijt inbegrepen en goed voorzien.
    - Kamers zijn prima. Geen koffiehoekje, wel kartonnen bekertjes.
    - Koffie en snacks verkrijgbaar in een machine bij de receptie.
    - Kamers hebben airco.

We kijken terug op een fantastische vakantie en we kunnen wel zeggen dat we de Cote Vermeille goed hebben leren kennen.